QUESTION: My rabbi told me that the schwa in the word שְׁתֵּי is a שוא נח, why?
top of page
To test this feature, visit your live site.
yehoshua steinberg
Feb 22, 2021
My rabbi told me that the schwa in the word שְׁתֵּי is a שוא נח, why?
My rabbi told me that the schwa in the word שְׁתֵּי is a שוא נח, why?
1 answer0 replies
Like
1 Comment
bottom of page
ANSWER:
רד“ק שופטים טז:כח–נקם אחת –סמוך נקם אחת משתי עיני כלומר מאחת משתי עיני אנקם מהם ובדרש אמר רבונו של עולם תן לי שכר עיני אחת בעוה“ז ושכר עיני אחרת תהא שמורה לי ומתוקנת לעתיד לבא ורפיות תי“ו משתי על הנכונה כי כל אות בג“ד כפ“ת אחר שוא נע רפה לבד ממלת שתי שתים שנקראת דגש ואנשי מזרח קוראים אותם באות גנובה אשתי אשתים להיות השוא נח
מנחת שי בראשית ד:יט–שְתֵי נשים:כתב המכלול (דף קצ“א)כי כל שוא נע וסמוך לא‘מאותיות בג“ד כפ“ת,האות ההיא אשר היא מבג“ד כפ“ת,תרפה,כגון בְּבֵיתְךָ,זולתי מלת שְתַיִם שְתֵי,לפיכך קורא בן אשר בראש המלה אל“ף גנובה אֶשְתַיִם אֶשְתֵי,וכן קוראי‘אנשי מזרח.ועיין במה שכתבתי בשופטים טז:כח.
ספר שפת אמת (ר‘בן ציון כהן)– בספר הערוך לר“ש פרחון חלק הדקדוק דף ד‘שכתב שקריאת המלה שתי שתים היא בשוא נח ונקראת כאילו כתובה אלף לפניה שתי אשתים וכתב על זה וזה לשונו וכן קריאת כל בני ארץ ישראל ומצרים ואפריקי ובני המערב חוץ מספרד וכשבאו ר‘יהודה הלוי ז“ל ור‘אברהם בן עזרא ש“ץ שמרוקו צורו לאפריקי וראו כל העולם קורין אשתים תמהו מזה והוצרכו לחפש אחריו עד שידעו שכך צריך לקרות וחזקו ר‘יהודה בזה המעשה בכמה ראיות נכוחים למבין וכו‘עכ“ל.